Motylki
Przedsięwzięcie Grupa III
PRZEDSIĘWZIĘCIE EDUKACYJNE „LITERKOWE OPOWIEŚCI”
Autor: Dorota Makowska
WSTĘP
Specyfika rozwoju i uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym polega między innymi na tym, ze uczy się ono spontanicznie w różnych sytuacjach, często przypadkowo i mimowolnie. Zabawa jest podstawowym rodzajem działania, wiec i ona powinna towarzyszyć w nauce czytania.
Dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma, jako w świat znaczeń, a nie poszczególnych liter. Ma kontakt ze słowem pisanym. O umiejętności czytania decyduje umysł i wzrok. Metoda, którą wykorzystujemy podczas zajęć i zabaw dotyczy dziecięcej inicjacji w tajemniczy świat pisma, przy wykorzystaniu imienia dziecka, z którym się utożsamia.
Dziecko w wieku przedszkolnym posiada ogromną chłonność umysłu, ciekawi je otaczająca rzeczywistość, odkrywanie nowych, nieznanych mu rzeczy. Dlatego w naszej pracy pedagogicznej chcemy wykorzystać tę naturalną chęć poznawania świata oraz wrodzoną aktywność dzieci i umożliwić im swobodne, wolne od przymusu obcowanie z pismem.
Właściwy dobór metod i form pracy musi mieć na uwadze indywidualne potrzeby dziecka. Ważne jest, aby w nauce czytania zawsze uczynić zadość zarówno konieczności przekazania dzieciom pewnej techniki łączenia głosek w zestawy w postaci wyrazów, jak również konieczności skierowania uwagi na znaczenie i sens wyrazów, części zdań, całych zdań i krótkich tekstów.
Jako doświadczeni nauczyciele wiemy, ze przedszkolaki doskonale radzą sobie z nauką i tak samo poradzą sobie z czytaniem, gdyż w dociekliwe odkrywanie świata angażują nie tylko wszystkie zmysły, ale całe ciało. Czytanie jest kluczem do rozwoju dziecka, który otwiera skarbnicę wiedzy.
CEL GŁÓWNY
- zapewnienie dziecku lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie jego ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie umiejętności czytelniczych
CELE SZCZEGÓŁOWE;
- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka
- stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez prowadzenie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych
- rozbudzanie wrażliwości poznawczej, zapewnienie przyjaznych warunków do kształtowania systemu językowego opartego na metodzie ustno- graficznej
-rozbudzenie wiary we własne możliwości
- rozwijanie zdolności rozpoznawania otaczającej rzeczywistości za pomocą przekazów werbalnych i zapisów
- bogacenie zasobu słownika
- kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
- rozwijanie wyobraźni twórczej
- podnoszenie sprawności językowej i rozumienia poprzez zabawy i gry połączone z czytaniem
METODY PRACY
- słowne: swobodna rozmowa, dialog, pogadanka, słuchanie czytanych bajek i opowieści, opowiadanie treści utworów, wymyślanie i opowiadanie własnych opowiadań
- poglądowe: pokaz, wzór, przykład
- samodzielnych doświadczeń
- aktywizujące: pedagogika zabawy, gry i zabawy integrujące, aktywność ruchowa, odkrywanie, poszukiwanie
TREŚCI PROGRAMOWE
Treści przedsięwzięcia „Literkowe opowieści” będą realizowane przez cały rok szkolny poprzez zajęcia, zabawy i gry wprowadzane w ciągu dnia pobytu dziecka w przedszkolu.
- Poznawanie zapisu swojego imienia.
- Rozpoznawanie imienia własnego i kolegów wśród innych.
- Prezentacja kolejnych liter – drukowanych i pisanych.
- Etykietowanie przedmiotów i obrazków i rozpoznawanie ich.
- Ilustrowanie opowiadania napisami, odnajdywanie ich wśród innych.
- Usprawnianie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej
- Zabawy z kartami i obrazkami do czytania
- Dobieranie rymowane i stosowanie wyliczanek wyrazowych.
- Przyporządkowywanie napisów do odpowiednich przedmiotów.
- Czytanie opowiadań zawierających daną literę.
- Wypowiadanie się na temat treści, wyszukiwanie jak największej liczby wyrazów z daną literą
- Tworzenie własnych opowiadań związanych z dana literą.
- Czytanie wierszy i wyróżnianie podanej litery.
- Odczytywanie rebusów obrazkowo- literowych, krzyżówek itp.
- Czytanie tekstów o zróżnicowanym stopniu trudności.
- Zabawy ruchowe z wizytówkami- „Znajdź wizytówkę”, „Pociąg z wizytówkami”, „Listonosz”, „Literka tańczy”, „Kółko z literami”.
- Organizowanie sesji czytelniczych.
- Zabawy plastyczne- tworzenie obrazów literowych, ozdabianie liter, rysowanie ilustracji do własnych opowiadań.
- Tworzenie zdań z podanymi wyrazami.
- Tworzenie za pomocą alfabetu ruchomego prostych zdań i wyrazów.
-
Przedsięwzięcie grupa III
Przedsięwzięcie - ,, Akademia Małego kucharza”- program własny
Prowadząca zajęcia : Agnieszka Cecota
WARSZTATY KULINARNE- ,, AKADEMIA MAŁEGO KUCHARZA”
Prawidłowe odżywianie ma ogromy wpływ na zdrowie i rozwój dziecka w wieku przedszkolnym którego organizm intensywnie się rozwija. Jakość jedzenia i jego rodzaj oraz prawidłowe nawyki żywieniowe są podstawą w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym min. otyłości u dzieci. Przyzwyczajenia żywieniowe ulegają obecnie zmianie i są to, niestety zmiany w złym kierunku. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania przyzwyczajeń i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych przedszkolaków.
Program edukacyjny ,, Akademia małego kucharza” jest nie tylko wzbogaceniem oferty edukacyjnej przedszkola. Łączy on treści edukacyjne z różnych obszarów podstawy programowej i uwzględnia treści wykraczające poza podstawę.
Wspólne przygotowywanie posiłków w przedszkolu uczy gotowania, rozwija wyobraźnię i doskonale integruje grupę. Warsztaty kulinarne to dla dzieci przygoda i zabawa , których efektem będą właściwe nawyki żywieniowe.
Cel główny:
Kształtowanie świadomości zdrowych nawyków odżywiania.
Cele szczegółowe:
➢ Kształtowanie zmysłu smaku, zapachu, i dotyku podczas przygotowywania i degustacji potraw,
➢ Uczenie się kulturalnego zachowania przy stole,
➢ Wdrażanie postaw racjonalnego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków
➢ Stwarzanie dziecku możliwości do do działania kulinarnego
➢ Nauka nakrywania do stołu
➢ Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD
➢ Usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia
➢ Zapoznanie z etapami przygotowywania posiłków
➢ Rozwijanie mowy i wzbogacanie słownictwa
➢ Wyzwalanie inwencji twórczej w sferze kulinarnej
➢ rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego
➢ Wdrażanie do samodzielności podczas wykonywania potraw
METODY PRACY
Słowne: opowiadania, bajki, wiersze, zagadki, rymowanki
Praktycznego i twórczego działania
Zabawy dydaktyczne
Oglądowe: pokaz filmów, bajek edukacyjnych, obserwacja
FORMY PRACY
Grupowa
Indywidualna
Program może być realizowany w każdej grupie przedszkolnej, po dostosowaniu treści do możliwości wiekowych dzieci. Zajęcia prowadzone będą w formie praktycznej i teoretycznej pod kierunkiem wychowawcy. Na zajęciach praktycznych dzieci będą wykonywać z pomocą nauczyciela różnorodne dania, których możliwości wykonania
będą dostosowane do warunków sali lekcyjnej oraz możliwości przedszkolaka. Dzieci będą tworzyć własne dania i kompozycje smakowe z zachowaniem środków bezpieczeństwa wykonywania poszczególnych dań oraz zasad zachowania higieny w trakcie przygotowywania i po zakończeniu pracy, a także kulturalnego spożywania własnych potraw. Część teoretyczna obejmować będzie edukację z zakresu właściwości zdrowotnych produktów użytych do komponowania potraw, zapoznanie z literaturą kulinarną , zabawy dydaktyczne, konkursy oraz zaproszenie do czynnego udziału w programie rodziców .
PLANOWANE EFEKTY DZIAŁAŃ:
- Zmiana nawyków żywieniowych- dzieci chętniej jedzą owoce, warzywa, chipsy owocowe i warzywne, kasze, chleb razowy, piją wodę.
- Dzieci znają zdrowe produkty żywnościowe i ich wartość dla zdrowia- wiedzą co jeść aby być zdrowym, a jakich produktów unikać
- Zaangażowanie rodziców w zmianę żywienia dzieci, wykorzystywanie wiedzy o zdrowym żywieniu i przepisów kulinarnych w swoich domach