Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

42-202 Częstochowa ul. Gilowa 23

tel. 34 361 60 92

 

E-mail: mp44@edukacja.czestochowa.pl

Motylki

 Przedsięwzięcie Grupa III

 

PRZEDSIĘWZIĘCIE EDUKACYJNE „LITERKOWE OPOWIEŚCI”

Autor: Dorota Makowska


WSTĘP

 

Specyfika rozwoju i uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym polega między innymi na tym, ze uczy się ono spontanicznie w różnych sytuacjach, często przypadkowo i mimowolnie. Zabawa jest podstawowym rodzajem działania, wiec i ona powinna towarzyszyć w nauce czytania.

Dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma, jako w świat znaczeń, a nie poszczególnych liter. Ma kontakt ze słowem pisanym. O umiejętności czytania decyduje umysł i wzrok. Metoda, którą wykorzystujemy podczas zajęć i zabaw  dotyczy dziecięcej inicjacji w tajemniczy świat pisma, przy wykorzystaniu imienia dziecka, z którym się utożsamia.

Dziecko w wieku przedszkolnym posiada ogromną chłonność umysłu, ciekawi je otaczająca rzeczywistość, odkrywanie nowych, nieznanych mu rzeczy. Dlatego w naszej pracy pedagogicznej chcemy wykorzystać tę naturalną chęć poznawania świata oraz wrodzoną aktywność dzieci i umożliwić im swobodne, wolne od przymusu obcowanie z pismem.

Właściwy dobór metod i form pracy musi mieć na uwadze indywidualne potrzeby dziecka. Ważne jest, aby w nauce czytania zawsze uczynić zadość zarówno konieczności przekazania dzieciom pewnej techniki łączenia głosek  w zestawy w postaci wyrazów, jak również konieczności skierowania uwagi na znaczenie i sens wyrazów, części zdań, całych zdań i krótkich tekstów.

Jako doświadczeni nauczyciele wiemy, ze przedszkolaki doskonale radzą sobie z nauką i tak samo poradzą sobie z czytaniem, gdyż w dociekliwe odkrywanie świata angażują nie tylko wszystkie zmysły, ale całe ciało. Czytanie jest kluczem do rozwoju dziecka, który otwiera skarbnicę wiedzy.

 

CEL GŁÓWNY

 

- zapewnienie dziecku lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie jego ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie umiejętności czytelniczych

 

CELE SZCZEGÓŁOWE;

 

- wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka

- stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez prowadzenie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności czytelniczych

- rozbudzanie wrażliwości poznawczej, zapewnienie przyjaznych warunków do kształtowania systemu językowego opartego na metodzie ustno- graficznej

-rozbudzenie wiary we własne możliwości

- rozwijanie zdolności rozpoznawania otaczającej rzeczywistości za pomocą  przekazów werbalnych i zapisów

- bogacenie zasobu słownika

- kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi

- rozwijanie wyobraźni twórczej

- podnoszenie sprawności językowej i rozumienia poprzez zabawy i gry połączone z czytaniem

 

METODY PRACY

 

- słowne: swobodna rozmowa, dialog, pogadanka, słuchanie czytanych bajek i opowieści, opowiadanie treści utworów, wymyślanie i opowiadanie własnych opowiadań

- poglądowe: pokaz, wzór, przykład

- samodzielnych doświadczeń

- aktywizujące: pedagogika zabawy, gry i zabawy integrujące, aktywność ruchowa, odkrywanie, poszukiwanie

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE

 

Treści przedsięwzięcia „Literkowe opowieści” będą realizowane przez cały rok szkolny poprzez zajęcia, zabawy i gry wprowadzane w ciągu dnia pobytu dziecka w przedszkolu.

 

  1. Poznawanie zapisu swojego imienia.
  2. Rozpoznawanie imienia własnego i kolegów wśród innych.
  3. Prezentacja kolejnych liter – drukowanych i pisanych.
  4. Etykietowanie przedmiotów i obrazków i rozpoznawanie ich.
  5. Ilustrowanie opowiadania napisami, odnajdywanie ich wśród innych.
  6. Usprawnianie umiejętności analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej
  7. Zabawy z kartami i obrazkami do czytania
  8. Dobieranie rymowane i stosowanie wyliczanek wyrazowych.
  9. Przyporządkowywanie napisów do odpowiednich przedmiotów.
  10. Czytanie opowiadań zawierających daną literę.
  11. Wypowiadanie się na temat treści, wyszukiwanie jak największej liczby wyrazów z daną literą
  12. Tworzenie własnych opowiadań związanych z dana literą.
  13. Czytanie wierszy i wyróżnianie podanej litery.
  14. Odczytywanie rebusów obrazkowo- literowych, krzyżówek itp.
  15. Czytanie tekstów  o zróżnicowanym stopniu trudności.
  16. Zabawy ruchowe z wizytówkami- „Znajdź wizytówkę”, „Pociąg z wizytówkami”, „Listonosz”, „Literka tańczy”, „Kółko z literami”.
  17. Organizowanie sesji czytelniczych.
  18. Zabawy plastyczne- tworzenie obrazów literowych, ozdabianie liter, rysowanie ilustracji do własnych opowiadań.
  19.  Tworzenie zdań z podanymi wyrazami.
  20. Tworzenie za pomocą alfabetu ruchomego prostych zdań i wyrazów.
  21.  

     

     

    Przedsięwzięcie grupa III

     

    Przedsięwzięcie  - ,, Akademia Małego kucharza”- program własny

    Prowadząca zajęcia : Agnieszka Cecota

     

     

     

    WARSZTATY KULINARNE- ,, AKADEMIA MAŁEGO KUCHARZA”

    Prawidłowe odżywianie ma ogromy wpływ na zdrowie i rozwój dziecka w wieku przedszkolnym którego organizm intensywnie się rozwija. Jakość jedzenia i jego rodzaj oraz prawidłowe nawyki żywieniowe są podstawą w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym min. otyłości u dzieci. Przyzwyczajenia żywieniowe ulegają obecnie zmianie i są to, niestety zmiany w złym kierunku. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania przyzwyczajeń i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych przedszkolaków.

    Program edukacyjny  ,, Akademia małego kucharza” jest nie tylko wzbogaceniem oferty edukacyjnej przedszkola. Łączy on treści edukacyjne z różnych obszarów podstawy programowej   i uwzględnia treści wykraczające poza podstawę.

    Wspólne przygotowywanie posiłków w przedszkolu uczy gotowania, rozwija wyobraźnię                i doskonale integruje grupę. Warsztaty kulinarne to dla dzieci przygoda i zabawa , których efektem będą właściwe nawyki żywieniowe.

     

     Cel główny:

     

    Kształtowanie świadomości zdrowych nawyków odżywiania.

     

     Cele szczegółowe:

    ➢ Kształtowanie zmysłu smaku, zapachu, i dotyku podczas przygotowywania i degustacji potraw,

    ➢ Uczenie się kulturalnego zachowania przy stole,

    ➢ Wdrażanie postaw racjonalnego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków

    ➢ Stwarzanie dziecku możliwości do do działania kulinarnego

    ➢ Nauka nakrywania do stołu

    ➢ Zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu AGD

    ➢ Usprawnianie techniki samodzielnego jedzenia

    ➢ Zapoznanie z etapami przygotowywania posiłków

    ➢ Rozwijanie mowy i wzbogacanie  słownictwa

    ➢ Wyzwalanie inwencji twórczej w sferze kulinarnej

    ➢ rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego

    ➢ Wdrażanie do samodzielności podczas wykonywania potraw

     

       METODY PRACY

     Słowne: opowiadania, bajki, wiersze, zagadki, rymowanki

     Praktycznego i twórczego działania

     Zabawy dydaktyczne

     Oglądowe: pokaz filmów, bajek edukacyjnych, obserwacja

    FORMY PRACY

     

     Grupowa

     Indywidualna

     

    Program może być realizowany w każdej grupie przedszkolnej, po dostosowaniu treści do możliwości wiekowych dzieci. Zajęcia  prowadzone będą w formie praktycznej i teoretycznej pod kierunkiem wychowawcy. Na zajęciach praktycznych dzieci będą wykonywać z pomocą nauczyciela różnorodne dania, których możliwości wykonania

    będą dostosowane do warunków sali lekcyjnej oraz możliwości przedszkolaka. Dzieci będą tworzyć własne dania i kompozycje smakowe z zachowaniem środków bezpieczeństwa wykonywania poszczególnych dań oraz zasad zachowania  higieny w trakcie przygotowywania i po zakończeniu pracy, a także kulturalnego spożywania własnych potraw. Część teoretyczna obejmować będzie edukację z zakresu właściwości zdrowotnych produktów użytych do komponowania potraw, zapoznanie z literaturą kulinarną , zabawy dydaktyczne, konkursy oraz zaproszenie do czynnego udziału w programie rodziców .

     

     PLANOWANE EFEKTY DZIAŁAŃ:

     

    • Zmiana nawyków żywieniowych- dzieci chętniej jedzą owoce, warzywa, chipsy owocowe i warzywne, kasze, chleb razowy, piją wodę.
    • Dzieci znają zdrowe produkty żywnościowe i ich wartość dla zdrowia- wiedzą co jeść aby być zdrowym, a jakich produktów unikać
    • Zaangażowanie rodziców w zmianę żywienia dzieci, wykorzystywanie wiedzy o zdrowym żywieniu i przepisów kulinarnych w swoich domach