Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
PROCEDURA UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU NR 44 IM. JANUSZA KORCZAKA W CZĘSTOCHOWIE
A. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na:
1. Rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych
2. Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych
3. Rozwijaniu umiejętności wychowawczych nauczycieli oraz rodziców.
B. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
1. Rodziców dziecka
2. Dyrektora
3. Nauczyciela
4. Specjalisty zatrudnionego w przedszkolu
5. Poradni
6. Pielęgniarki
7. Pracownika socjalnego
8. Asystenta rodziny
9. Kuratora sądowego
C. Jakim dzieciom jest udzielana pomoc?
1. Niedostosowanym społecznie
2. Zagrożonym niedostosowaniem społecznym
3. Z zaburzeniami komunikacji językowej
4. Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
5. Z chorobami przewlekłymi
6. Z niepowodzeniami edukacyjnymi
7. Z zaniedbań środowiskowych wynikających z trudnych warunków bytowych rodziny
8. Z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska
D. Formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu:
1. Zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, logopedyczne oraz inne o charakterze terapeutycznym prowadzone z dziećmi,
2. Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców/opiekunów i nauczycieli
E. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest nieodpłatne i dobrowolne.
1. Rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka odbywa się w oparciu o prowadzoną w przedszkolu obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu organizuje dyrektor niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii wydanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, specjalistyczne bądź po uzyskaniu od nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem, informacji o rozpoznaniu indywidualnej potrzeby dziecka i konieczności udzielenia mu pomocy.
3. Nauczyciel, specjalista po stwierdzeniu konieczności udzielania pomocy, udziela jej niezwłocznie w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem i informuje o tym dyrektora przedszkola.
4. O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, formach, okresie udzielania pomocy oraz wymiarze godzin informuje się rodziców dziecka w formie pisemnej.
5. Osoby udzielające pomocy psychologiczno-pedagogicznej planują pracę z dziećmi poprzez opracowanie programu pracy indywidualnej lub grupowej.
6. Dyrektor przedszkola zatwierdza zajęcia edukacyjne oraz zintegrowane działania i zajęcia określone w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutyczne , które realizować będą nauczyciele we współpracy ze specjalistami.
7. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor powołuje zespół do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zespól opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz dostosowany do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka.
8. Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokonują oceny postępów dziecka w odniesieniu do prowadzonych zajęć oraz formułują wnioski do dalszej pracy i zapoznają z nimi rodziców dziecka.
9. Wydanie oryginału karty rodzicowi ucznia lub prawnemu opiekunowi po ukończeniu przedszkola lub po odejściu do innego przedszkola/szkoły - w dokumentacji pozostaje kopia karty. Za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów ucznia dyrektor przekazuje kopie karty do przedszkola, szkoły, do której uczeń został przyjęty.
E. Rodzice mają prawo:
1. Wnioskować o udzielenie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2. Do udziału w spotkaniach Zespołu
3. Wnioskować o udział w spotkaniach Zespołu: lekarza, psychologa, pedagoga, logopedy lub innego specjalisty
4. Wnioskować o dokonanie przez Zespół oceny efektywności form pomocy psychologiczno-pedagogicznej przed upływem terminu ustalonego przez dyrektora przedszkola.
PRZEDSZKOLE PROWADZI POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ POPRZEZ:
- ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ
- ZAJĘCIA Z TERAPEUTĄ PEDAGOGICZNYM
- ZAJĘCIA Z PSYCHOLOGIEM
- ZAJĘCIA Z PEDAGOGIEM SPECJALNYM
- W TRAKCIE BIEŻĄCEJ PRACY NAUCZYCIELI
- WSPÓŁPRACĘ Z PORADNIĄ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ
- Z INNYMI INSTYTUCJAMI
Rodzice, zachęcamy do zapoznania się z informacjami nt. pomocy psychologiczno- pedagogicznej na stronie Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Częstochowie : http://zppp.ids.czest.pl/
Dane teleadresowe Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Częstochowie
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych:
- Ireny Kosmowskiej 5, 42-224 Częstochowa
tel. 34 324 24 24, tel. kom. 739 212 739
e-mail: zppp@edukacja.czestochowa.pl
Strona WWW: https://zppp.ids.czest.pl
Dyrektor: dr Rafał Dziwis
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Południe”:
- Łukasińskiego 40, 42-200 Częstochowa
tel. kom. 533 300 966, 533 300 136
E-mail: pppp1@edukacja.czestochowa.pl
Strona WWW: https://zppp.ids.czest.pl
Z-ca Dyrektora: mgr Magdalena Bach
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych – Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Północ”:
- Ireny Kosmowskiej 5, 42-224 Częstochowa, tel. 34 324 24 24, tel. kom. 739 212 739
e-mail: zppp@edukacja.czestochowa.pl
Strona WWW: https://zppp.ids.czest.pl
Z-ca Dyrektora: mgr Małgorzata Krakowska
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych – Centrum informacji Zawodowej – Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Kosmowskiej 5, 42-224 Częstochowa
tel. kom.: 533 377 180
E-mail: ciz@edukacja.czestochowa.pl
Strona WWW: https://zppp.ids.czest.pl/ciz