"Przedszkolne laboratorium"
"Przedszkolne laboratorium"
Czas trwania przedsięwzięcia: zajęcia odbywać się będą raz w miesiącu od października 2022 r. do czerwca 2023r.
Cele ogólne
- Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń i eksperymentów.
Cele szczegółowe:
Dziecko
- Podejmuje próby samodzielnego wykonywania eksperymentów pod okiem nauczyciela.
- Cierpliwie czeka na swój udział w eksperymentach.
- Przestrzega ustalonych zasad w zabawach.
- Formułuje spostrzeżenia i wnioski.
- Posługuje się prostymi narzędziami.
- Nazywa badane przedmioty i zjawiska.
Metody
- czynne, słowne, oglądowe, zabawy badawcze, doświadczenia z elementami eksperymentu.
Formy:
- zbiorowa, indywidualna, grupowa.
Przewidywane osiągnięcia:
- bystrość i płynność myślenia,
- zdolność do analizy i syntezy,
- wyobraźnia i kreatywne myślenie,
- zdolność do przewidywania wyników eksperymentów.
- zgodne współdziałanie w grupie,
- rozwijanie swoich zainteresowań i zdolności,
-czerpanie korzyści i okazywanie radości podczas odkrywania nieznanych, zjawisk przyrodniczych, fizycznych,
-otwartość na bodźce wzrokowe i dotykowe.
Zdjęcia z przeprowadzonych eksperymentów będzie można oglądać na przedszkolnej stronie internetowej przedszkola.
PRZEBIEG:
Eksperyment pierwszy - październik.
Rozpoczęcie przedsięwzięcia - zapoznanie dzieci z pracą naukowca, przymierzenie fartucha laboratoryjnego i gogli ochronnych.
Eksperyment 1 - Mussss w naczyniu.
Opis eksperymentu:
Sposób wykonania: do dużego naczynia wlewamy wodę do połowy wysokości, zabarwiamy ją np. barwnikiem spożywczym. Następnie wlewamy olej, a na
koniec wrzucamy tabletkę musującą.
Obserwacje: tabletka rozpuszcza się w wodzie, powstają bąbelki gazu, które szybko uciekają do góry, powoli penetrując warstwę oleju.
Wnioski: powstającym gazem jest dwutlenek węgla, a składniki tabletki gwałtownie reagują z wodą. Olej pływa po powierzchni wody, ponieważ jest od niej lżejszy.
Eksperyment drugi – listopad
Eksperyment 2 - "Slimy"
Opis eksperymentu:
Składniki : klej w płynie, pianka do golenia, płyn pervoll, farby, brokat Do miseczki wlewamy klej i mieszamy aż pojawią się bąbelki. Do tego dodajemy piankę i mieszamy. Na koniec dodajemy farby, brokat i płyn pervoll. Mieszamy aż odejdzie od ścianek. Slim jest gotowy.
Eksperyment trzeci - grudzień
Eksperyment 3 - "Pływające kolorowe kulki "
Opis eksperymentu:
Olej, ocet, pipeta, barwnik spożywczy, soda oczyszczona, szklanka, kubek, plastikowy.
Wlewamy ocet do kubka ( ok 1/4 kubka) i dodajemy barwnik spożywczy - mieszamy.
Do wysokiego naczynka (szklanki) wsypujemy sodę ok 3-4 łyżeczki ( zakryć dno ok pół centymetra). Wlewamy ostrożnie olej po ściankach tak , aby soda została na dnie - ok 2/3 szklanki. Do szklanki wlewamy zabarwiony ocet pipetą
lub strzykawką . Efekt - kulki unoszą się w oleju.
Eksperyment czwarty - styczeń.
Eksperyment 4 "Lawa w szklance".
Opis eksperymentu:
Ocet ,soda oczyszczona, szklanki, talerze lub tace, łyżeczki, czerwony barwnik, woda i płyn do mycia naczyń.
Wodę wlewamy do szklanki ( ok1/3 szklanki) . Dolewamy ocet (ok ¼ szklanki). Dolewamy płyn do mycia naczyń ( ok 1 łyżka). Wsypujemy barwnik do szklanki lub farbę i wszystko mieszamy. Na koniec wsypujemy naszykowaną w kubku sodę ok 3-4 łyżeczki. Efekt - piana wylewa się ze szklanki (lawa).
Eksperyment piąty - luty.
Eksperyment - Mieszanie kolorów, czyli doświadczenie artystyczne.
Opis eksperymentu:
Talerze , mleko, barwniki spożywcze, patyczki kosmetyczne, płyn do naczyń.
Krok 1
Do talerza wlewamy trochę mleka. Tyle by zakryło dno. Do mleka wkrapiamy wybrane kolory barwników spożywczych.
Krok 2
Wkładamy do środka wykałaczkę lub patyczek kosmetyczny zwilżony w płynie i delikatnie nim poruszamy w różne strony. Podziwiamy efekt!
Eksperyment szósty – marzec.
Eksperyment - Sensoplastyka dla Smyka
Opis eksperymentu:
W misce rozrabiamy masę ze skrobi ziemniaczanej i niewielkiej ilości wody. Ważne jest, by wody nie było za dużo.
Obserwacje: Powierzchnię cieczy można potrzeć palcem. Delikatne dotykanie masy powoduje, że nasze palce zanurzą się w cieczy, natomiast gdy szybko uderzymy w powierzchnię natrafimy na opór. Ponadto nasza ciesz w odróżnieniu od wody, nie wylewa się z miski.
Wniosek:
Jest to ciecz nienewtonowska, która ma odmienne właściwości od wody. Nie rozpryskuje się, stawia opór pod naciskiem, ma gładką powierzchnię, po której można „przejechać” palcem nie brudząc się. Ponadto zabawa z cieczą nienewtonowską przysparza dzieciom wiele zabawy i pobudza zmysły,
relaksuje, pobudza receptory dotyku znajdujące się na dłoniach.
Eksperyment siódmy – kwiecień.
Prezentacja wybranych eksperymentów przed zaproszonymi gośćmi.
Eksperyment nr 1 - Mussss w naczyniu z pomocą przedszkolaków.
Opis eksperymentu:
Sposób wykonania: do dużego naczynia wlewamy wodę do połowy wysokości, zabarwiamy ją np. barwnikiem spożywczym. Następnie wlewamy olej, a na koniec wrzucamy tabletkę musującą.
Obserwacje: tabletka rozpuszcza się w wodzie, powstają bąbelki gazu, które szybko uciekają do góry, powoli penetrując warstwę oleju.
Wnioski: powstającym gazem jest dwutlenek węgla, a składniki tabletki gwałtownie reagują z wodą. Olej pływa po powierzchni wody, ponieważ jest od niej lżejszy.
Eksperyment ósmy – maj.
Eksperyment: „Latająca torebka od herbaty”.
Opis eksperymentu:
Sposób wykonania: torebkę od herbaty odcinamy nożyczkami, wysypujemy zawartość i formujemy rulon. Powstały rulon stawiamy np. na talerzyku. Zapalamy górny brzeg torebki.
Obserwacje:
ogień spala torebkę od góry do dołu. Gdy ogień znajduje się na
dole, torebka szybko unosi się do góry.
Wnioski: ogień ogrzewa powietrze w torebce, staje się ono lżejsze, zatem unosi torebkę do góry.
Eksperyment dziewiąty – czerwiec.
Eksperyment „Balon”, który nadmuchuje się bez naszego udziału.
Opis eksperymentu:
Ocet, soda oczyszczona, balony, plastikowe butelki, lejki, łyżeczki
KROK 1 - przygotowanie balonika i butelki
Do balonu wsypujemy dwie łyżeczki sody kuchennej. Do wsypania możemy
użyć lejka i łyżeczki. Do butelki wlewamy niewielką ilość octu.
KROK 2 - mocowanie balonika na butelce
Delikatnie nakładamy balonik na butelkę. Ważne, żeby w trakcie nakładania
soda nie przesypała się do butelki.
KROK 3 - reakcja octu z sodą
Unosimy balonik do góry, by soda wpadła do butelki. Obserwujemy efekt.
Eksperyment nr 4 - Dwa oblicza cukru – produkcja karmelu.
Opis eksperymentu:
Sposób wykonania: do probówki wsypujemy pół łyżeczki cukru białego. Za pomocą łapy drewnianej utrzymujemy probówkę i ogrzewamy nad płomieniem palnika.
Obserwacje:
Na ściankach naczynia pojawiają się kropelki wody, cukier staje się płynny, brązowy, a w powietrzu unosi się słodki zapach.
Wnioski: cukier zmienia swoją „naturę”, staje się inną substancją – klejącą,
płynną, brązową, jednak zachowuje słodki smak i zapach. Cukier ma zdolność topienia się oraz składa się dodatkowo z wody, która odparowuje podczas ogrzewania.
Poczęstowanie wszystkich dzieci cukierkami karmelowymi (porównanie zapachu) - podsumowanie i zakończenie przedsięwzięcia.