Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

42-202 Częstochowa ul. Gilowa 23

tel. 34 361 60 92

 

E-mail: mp44@edukacja.czestochowa.pl

"Sprytne rączki mamy więc je używamy"

,, Sprytne rączki mamy, więc je używamy ’’

Terapia ręki odgrywa istotną rolę w kontekście wspierania dziecka w rozwoju. Obserwacje wszelkich nieprawidłowości na wczesnym etapie dają szansę na możliwość zapobiegania głębszym zaburzeniom i utrwalaniu złych nawyków. Ręce już od początku życia dziecka pełnią ogromną rolę w procesie poznawczym, dzięki nim na wczesnym etapie życia dziecko dotyka, manipuluje, chwyta, co prowadzi do zdobywania wiedzy o otaczającym świecie. Pozbawione tej możliwości nie mają szans na prawidłowy rozwój. Podobnie ręce pełnią olbrzymią rolę w samoobsłudze, która daje możliwość bycia samodzielnym i niezależnym od innych osób. Jednocześnie wykonywanie czynności samoobsługowych wpływa na rozwój motoryki małej, co ma bezpośrednie przełożenie na opanowywanie umiejętności szkolnych, szczególnie w zakresie techniki pisania. Ręka jest wyspecjalizowanym narządem odpowiedzialnym za większość funkcji, co oznacza, że jej sprawność decyduje o poziomie funkcjonowania każdego człowieka. To dzięki korze mózgowej i niezwykle skomplikowanemu mechanizmowi nerwowemu, możliwe jest zapoczątkowanie ruchu, kontrola jego trwałości, koordynacja i możliwość płynnego zakończenia ruchu. Program Terapii Ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczania wrażeń dotykowych i poznawania dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. W programie wykorzystuje się ćwiczenia i zabawy mające rozwinąć sprawność ruchową całej ręki dziecka, sprawność manipulacyjną dłoni, umiejętność chwytu, oraz koordynację pomiędzy dłońmi. Zatem terapia ręki jest istotna z uwagi na funkcjonowanie dziecka zarówno w sferze poznawczej, jak również emocjonalno-społecznej.

I Informacje o programie

Program „Sprytne rączki mamy i je używamy ” został przygotowany z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym, które przejawiają trudności w czynnościach samoobsługowych, mają obniżone lub podwyższone napięcia w obrębie kończyn górnych, posiadają trudności z koordynacją obu rąk. Niechętnie podejmują czynności kolorowania, rysowania. Posiadają zalecenia do ćwiczeń manualnych, grafomotorycznych czy też terapii pedagogicznej z elementami terapii ręki.

Program realizowany będzie w wymiarze 30 minut 2 razy w miesiącu.

II Cele programu

Głównym celem programu jest osiągnięcie sprawności manualnej i grafomotorycznej. Posługiwanie się narzędziem pisarskim oraz poprawa w zakresie samoobsługi, oczywiście na miarę możliwości każdego dziecka.

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • przekraczanie linii środka
  • usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców
  • dostarczanie wrażeń dotykowych
  • praca nad koordynacją pomiędzy dłońmi
  • usprawnianie koncentracji uwagi
  • doskonalenie w zakresie technik szkolnych: pisanie, wycinanie
  • wspomaganie utrzymania prawidłowej postawy
  • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • budowanie poczucia pewności siebie

Program obejmuje ćwiczenia.                                                          

Kierunek rozwoju kolejność wykonywania ćwiczeń

 

Mięśnie posturalne

Ruchy całego ramienia ( zabawy rozruchowe )

Ruchy od łokcia ( zabawy manualne )

Ruchy od nadgarstka ( zabawy manipulacyjne )

Ruchy palców

 

III Realizacja treści programowych

- ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne.

W leżeniu na plecach toczenie piłki pod pośladkami, toczenie piłki po kolanach, podnoszenie piłki stopami i podawanie jej za głowę

W leżeniu na brzuchu podawanie piłki w parach, podnoszenie ciężkiej piłki                                                                                                                            W siadzie podawanie piłki stopami  - ćwiczenia na podwieszeniach                                                                 

Rzuty do celu w różnych pozycjach ciała, do tarczy, do pudełka lub hula-hop wieszanie prania, łowienie rybek

- ćwiczenia z wykorzystaniem deskorolki                             

Podciąganie się na linie w leżeniu na brzuchu, w leżeniu na plecach, w klęku, transport zabawek lub ciągnięcie ciężarów na deskorolce, jeżdżenie i zbieranie zabawek z podłogi i rzut do celu

- ćwiczenia proprocepcja czucie głębokie pchanie ciężarów, przepychanie ściany, przepychanie się kciukami, przeciąganie liny, rozciąganie gumy, rozciąganie slime-ów zabawa gumkami recepturkami

- ćwiczenia z wykorzystaniem deski rotacyjnej dziecko kręci się na desce i wrzuca do pudełka przedmioty                                                                                 


- ćwiczenia wzmacniające mięśnie obręczy barkowej rzucanie do siebie w parze, w leżeniu na brzuchu, w leżeniu na plecach turlanie do siebie pod ugiętymi kolanami, podnoszenie, rzucanie

- trening naprzemiennych ruchów ciała i przekraczanie osi ciała

- ćwiczenia manualne

- zbieranie dwoma palcami ziarenek ryżu

- zbieranie ziarenek pęsetą

- zabawy spinaczami do bielizny

- ćwiczenia plastyczne z wykorzystaniem różnych technik przekładanie drobnych przedmiotów z ręki do ręki

- nawlekanie koralików

- nawijanie sznurka na przedmiotach

- zakręcanie i odkręcanie nakrętek na butelkach

- ugniatanie papierowych kul z gazet

- zwijanie kuleczek z bibuły

- lepienie z plasteliny

- zabawy paluszkowe

- ćwiczenia relaksacyjne

 IV Formy, metody, środki

Metody:

  • gry i zabawy terapeutyczne z zakresu terapii ręki
  • gry i zabawy ruchowe
  • aktywizujące

 

Formy:

  • indywidualna
  • grupowa

 

Środki dydaktyczne:

  • materiały biurowe i papiernicze, plastyczne
  • przybory do ćwiczeń gimnastycznych (materace, piłki, woreczki, skakanki, hula-hop, 
  • gry terapeutyczne i edukacyjne