"Przedszkolak w świecie muzyki"
„PRZEDSZKOLAK W ŚWIECIE MUZYKI”
WSTĘP
Muzyka jest jednym z podstawowych czynników wpływających na wszechstronny
i harmonijny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Wyrabianie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu, aż w końcu świadomego odbioru sztuki należy rozpocząć jak najwcześniej. Oprócz codziennych zajęć umuzykalniających takich jak śpiew, taniec, słuchanie muzyki czy uczestnictwa
w zabawach muzyczno-ruchowych z zakresu muzyki dziecięcej konieczne jest skuteczne przybliżenie przedszkolakom również muzyki klasycznej.
Realizacja przedsięwzięcia edukacyjnego „Przedszkolak w świecie muzyki” opiera się na wykorzystaniu metody aktywnego słuchania według Batti Strauss, wyrażającą się w wykonywaniu prostych ruchów pozwalających odkryć różne aspekty danego utworu: tempa, rytmu, nastroju czy dynamiki. Dzieci aktywnie poznając muzykę biorą udział w wielu formach umuzykalniania takich jak: słuchanie muzyki, ruch, wcielanie się role, grę na instrumentach czy działając plastycznie. Wykorzystanie metody Batti Strauss zachęca przedszkolaki do uzewnętrzniania swoich odczuć związanych z muzyką, rozwija ekspresję muzyczno-ruchową, a także rozwija umiejętność współdziałania w grupie. Dziecko uczestnicząc w zajęciach może zostać zarówno artystą, dyrygentem, jak i członkiem przedszkolnej orkiestry. Metoda aktywnego słuchania muzyki opiera się na pięciu etapach (fabularyzowanie muzyki, proste ruchy rytmiczne, realizacja w tańcu, gra na instrumentach oraz mówienie o muzyce) rozpoczynając od słuchania o utworze, wykonując proste ruchy odzwierciedlające treść opowieści, po taniec z wykorzystaniem rekwizytów (takich jak wstążki, patyczki, kubeczki czy nawet kartki papieru), tworzenie rytmów, orkiestry, kończąc na rozmawianiu o doświadczeniach związanych z przeżywaniem muzyki.
CEL GŁÓWNY:
˗ Rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną, wrażliwości słuchowej oraz twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
˗ wyraża muzykę z wykorzystaniem ekspresji ruchowej, plastycznej oraz wokalnej;
˗ gra na instrumentach muzycznych, odzwierciedlając rytmy oraz tworząc własne;
˗ kojarzy muzykę z nastrojem;
˗ wciela się w rolę dyrygenta, artysty i członka orkiestry;
- improwizuje ruchowo, plastycznie oraz wokalnie do usłyszanego utworu;
- kształtuje umiejętność koncentracji i uwagi na wykonywanych czynnościach;
˗ uzewnętrznia swoje przeżycia i odczucia związane z muzyką;
˗ porusza się w rytm melodii;
- wykorzystuje rekwizyty do wyrażania utworu klasycznego;
˗ uznaje prawo innych dzieci do autonomicznego odczuwania muzyki;
- przestrzega umów zawartych w grupie dotyczących zgodnego współdziałania oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
METODY PRACY:
- metoda aktywnego słuchania muzyki według Batti Strauss;
- metody słowne: rozmowy, opowiadania, fabularyzowanie muzyki;
- metody aktywizujące: gry i zabawy integrujące, aktywność ruchowa.
FORMY PRACY:
˗ grupowa;
- indywidualna.
TREŚCI PROGRAMOWE:
Treści programowe przedsięwzięcia „Przedszkolak w świecie muzyki” będą realizowane dla grupy dzieci 5-letnich i 6-letnich od września 2022 do maja 2023 roku w ramach zajęć prowadzonych w ciągu dnia pobytu dzieci w przedszkolu.
Forma realizacji przedsięwzięcia skonstruowana została w formie zabawy by w sposób przystępny aktywizować dzieci w wieku przedszkolnym. Wykorzystane pomoce dydaktyczne są przedmiotami codziennego użytku (kubki, wstążki, kartki) by zainspirować dzieci do spontanicznego tworzenia muzyki, a tym samym rozwijać w nich kreatywność, ciekawość, wrażliwość i wyobraźnię. Treść zaplanowanych działań jest elastyczna i może być modyfikowana na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia, dostosowując ją do zainteresowań oraz indywidualnych potrzeb przedszkolaków.
MIESIĄC |
BAZOWY UTWÓR MUZYCZNY |
UWAGI |
WRZESIEŃ |
“Melodia La Raspa” |
wykorzystanie woreczków gimnastycznych |
PAŹDZIERNIK |
„Pizzicato-Léo Delibes” |
wykorzystanie wstążek |
LISTOPAD |
„The clap clap song” |
wykorzystanie instrumentów muzycznych |
GRUDZIEŃ |
„Suita orkiestrowa Country Dance J. F. Haendel” |
wykorzystanie plastikowych kubeczków |
STYCZEŃ |
„The Shenanigans – Heavy and Light” |
wykorzystanie kredek |
LUTY |
„Wesoła poleczka” (inspiracja: Centrum Edukacji Artystycznej Anna Machmar) |
wykorzystanie instrumentów muzycznych |
MARZEC |
„Rhoditikos” |
wykorzystanie plastikowych kubeczków |
KWIECIEŃ |
„Galop – D. Kabalewski” |
wykorzystanie krzeseł |
MAJ |
„Jibidi – Tessarose” |
wykorzystanie kartek papieru |
SPODZIEWANE EFEKTY:
- rozbudzenie zainteresowania oraz aktywności poznawczej muzyką klasyczną;
- umiejętność uzewnętrzniania swoich przeżyć i odczuć związanych z muzyką,
- znajomość podstawowych instrumentów muzycznych;
- umiejętność improwizowania ruchowo, plastycznie i wokalnie do usłyszanego utworu.