Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

42-202 Częstochowa ul. Gilowa 23

tel. 34 361 60 92

 

E-mail: mp44@edukacja.czestochowa.pl

"Przedszkolak w świecie muzyki"

 „PRZEDSZKOLAK W ŚWIECIE MUZYKI”

 

WSTĘP

 

            Muzyka jest jednym z podstawowych czynników wpływających na wszechstronny
i harmonijny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Wyrabianie wrażliwości muzycznej, poczucia rytmu, aż w końcu świadomego odbioru sztuki należy rozpocząć jak najwcześniej. Oprócz codziennych zajęć umuzykalniających takich jak śpiew, taniec, słuchanie muzyki czy uczestnictwa
w zabawach muzyczno-ruchowych z zakresu muzyki dziecięcej konieczne jest skuteczne przybliżenie przedszkolakom również muzyki klasycznej.

            Realizacja przedsięwzięcia edukacyjnego „Przedszkolak w świecie muzyki” opiera się na wykorzystaniu metody aktywnego słuchania według Batti Strauss, wyrażającą się w wykonywaniu prostych ruchów pozwalających odkryć różne aspekty danego utworu: tempa, rytmu, nastroju czy dynamiki. Dzieci aktywnie poznając muzykę biorą udział w wielu formach umuzykalniania takich jak: słuchanie muzyki, ruch, wcielanie się role, grę na instrumentach czy działając plastycznie. Wykorzystanie metody Batti Strauss zachęca przedszkolaki do uzewnętrzniania swoich odczuć związanych z muzyką, rozwija ekspresję muzyczno-ruchową, a także rozwija umiejętność współdziałania w grupie. Dziecko uczestnicząc w zajęciach może zostać zarówno artystą, dyrygentem, jak i członkiem przedszkolnej orkiestry. Metoda aktywnego słuchania muzyki opiera się na pięciu etapach (fabularyzowanie muzyki, proste ruchy rytmiczne, realizacja w tańcu, gra na instrumentach oraz mówienie o muzyce) rozpoczynając od słuchania o utworze, wykonując proste ruchy odzwierciedlające treść opowieści, po taniec z wykorzystaniem rekwizytów (takich jak wstążki, patyczki, kubeczki czy nawet kartki papieru), tworzenie rytmów, orkiestry, kończąc na rozmawianiu o doświadczeniach związanych z przeżywaniem muzyki.

 

CEL GŁÓWNY:

˗ Rozwijanie zainteresowań muzyką klasyczną, wrażliwości słuchowej oraz twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Dziecko:

˗ wyraża muzykę z wykorzystaniem ekspresji ruchowej, plastycznej oraz wokalnej;

˗ gra na instrumentach muzycznych, odzwierciedlając rytmy oraz tworząc własne;

˗ kojarzy muzykę z nastrojem;

˗ wciela się w rolę dyrygenta, artysty i członka orkiestry;

- improwizuje ruchowo, plastycznie oraz wokalnie do usłyszanego utworu;

- kształtuje umiejętność koncentracji i uwagi na wykonywanych czynnościach;

˗ uzewnętrznia swoje przeżycia i odczucia związane z muzyką;

˗ porusza się w rytm melodii;

- wykorzystuje rekwizyty do wyrażania utworu klasycznego;

˗ uznaje prawo innych dzieci do autonomicznego odczuwania muzyki;

- przestrzega umów zawartych w grupie dotyczących zgodnego współdziałania oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

 

METODY PRACY:

- metoda aktywnego słuchania muzyki według Batti Strauss;

- metody słowne: rozmowy, opowiadania, fabularyzowanie muzyki;

- metody aktywizujące: gry i zabawy integrujące, aktywność ruchowa.

 

FORMY PRACY:

˗ grupowa;

- indywidualna.

 

TREŚCI PROGRAMOWE:

            Treści programowe przedsięwzięcia „Przedszkolak w świecie muzyki” będą realizowane dla grupy dzieci 5-letnich i 6-letnich od września 2022 do maja 2023 roku w ramach zajęć prowadzonych w ciągu dnia pobytu dzieci w przedszkolu.

Forma realizacji przedsięwzięcia skonstruowana została w formie zabawy by w sposób przystępny aktywizować dzieci w wieku przedszkolnym. Wykorzystane pomoce dydaktyczne są przedmiotami codziennego użytku (kubki, wstążki, kartki) by zainspirować dzieci do spontanicznego tworzenia muzyki, a tym samym rozwijać w nich kreatywność, ciekawość, wrażliwość i wyobraźnię. Treść zaplanowanych działań jest elastyczna i może być modyfikowana na każdym etapie realizacji przedsięwzięcia, dostosowując ją do zainteresowań oraz indywidualnych potrzeb przedszkolaków.

 

MIESIĄC

BAZOWY UTWÓR MUZYCZNY

UWAGI 

WRZESIEŃ

“Melodia La Raspa”

wykorzystanie woreczków gimnastycznych

PAŹDZIERNIK

Pizzicato-Léo Delibes

wykorzystanie wstążek

LISTOPAD

„The clap clap song”

wykorzystanie instrumentów muzycznych 

GRUDZIEŃ

„Suita orkiestrowa Country Dance J. F. Haendel”

wykorzystanie plastikowych kubeczków

STYCZEŃ

„The Shenanigans – Heavy and Light”

wykorzystanie kredek
i kubków

LUTY

„Wesoła poleczka”

(inspiracja: Centrum Edukacji Artystycznej Anna Machmar)

wykorzystanie instrumentów muzycznych 

MARZEC

„Rhoditikos” 

wykorzystanie plastikowych kubeczków

KWIECIEŃ

„Galop – D. Kabalewski”

wykorzystanie krzeseł

MAJ

Jibidi – Tessarose”

wykorzystanie kartek papieru

 

 

SPODZIEWANE EFEKTY:

- rozbudzenie zainteresowania oraz aktywności poznawczej muzyką klasyczną;

- umiejętność uzewnętrzniania swoich przeżyć i odczuć związanych z muzyką,

- znajomość podstawowych instrumentów muzycznych;

- umiejętność improwizowania ruchowo, plastycznie i wokalnie do usłyszanego utworu.