"Kodowanie czyli matematyka na dywanie"
Kodowanie czyli matematyka na dywanie
Matematyka dla dziecka przedszkolnego może być ciekawa, łatwa i postrzegana jako zabawa. Najważniejszy jest jednak sposób, w jaki zostanie to zrobione. Metody podające nie sprawdzają się dla dzieci w tym wieku, na tym etapie edukacji najważniejsze jest doświadczanie. Dziecko uczy się w toku działania na przedmiotach
rzeczywistych, lub ich symbolicznych odpowiednikach. Ważne jest również wtopienie aktywności umysłowej dziecka, w jego aktywność fizyczną. W ten sposób rozwija się myślenie, tworzą się pojęcia i dziecko nabywa nowe umiejętności, lub doskonali i utrwala, już nabyte. Założeniem niniejszego programu jest rozwijanie u dzieci przede wszystkim umiejętności logicznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. W czasie zajęcia maluch rozwijał będzie
podstawowe funkcje poznawcze: pamięć, koncentrację uwagi analizę i syntezę wzrokową oraz koordynację ruchową.
Podstawowa pomoc dydaktyczna w formie PLANSZY DO KODOWANIA pozwoli nauczycielowi, w taki sposób skonstruować zajęcia, aby stroną aktywną było dziecko, które poprzez manipulowanie przedmiotami nabiera doświadczeń, tak ważnych w procesach poznawczych. Dodatkowo zajęciom towarzyszyć będzie spora dawka ruchu i częste zmiany aktywności.
Plansza posłuży również dzieciom do tworzenia pierwszych gier planszowych ( z warunkami lub bez) w których zadaniem stanie się dotarcie do mety. W treści wprowadzające podstawy kodowania można bardzo łatwo wpleść zajęcia z zakresu każdej edukacji, połączyć z matematyką, edukacją językową, edukacją artystyczną,
gimnastyką. Nie musimy ich wydzielać, traktować jako odrębnych zajęć, świetnie bowiem korelują z innymi treściami edukacyjnymi, są też „przezroczyste tematycznie”, więc niezależnie od realizowanych zagadnień czy tematyki tygodnia będą współgrały na zajęciach.
Kodując, można realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego i dodatkowo wzbogacać ją o treści, które nie są w niej zawarte.
CELE:
- rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia
- rozwój manualny oraz wzrokowo - ruchowy zwłaszcza motoryka mała
- kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji miękkich (współpraca w parach, w grupie)
- trening pamięci
- odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności;
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności.
- odczytywanie, rozumienie symboli i znaków;
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Do zajęć z zakresu kodowania , będą wykorzystywane pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji działań w tym zakresie tj.:
PLANSZA DO KODOWANIA na jednej stronie znajdują się na niej pola, które składają się z 9 x 9 kwadratów o wielkości 15 cm na 15 cm, druga strona – 10 x 10 kwadratów o tej samej wielkości.
· Obrazki – ilustracje tematyczne 15x15cm- 81 szt., każda ilustracja w 9 kolorach ramek: - zwierzęta: mysz, pies, kot - rośliny: kwiat, drzewo, marchewka - pojazdy: auto, samolot, żaglówka, figury geometryczne, kolory.
Obrazki – ilustracje tematyczne 15x15cm- 81 szt., każda tematyka obrazków w 9 kolorach ramek: - zabawki - zwierzęta domowe - zwierzęta leśne - zwierzęta hodowlane - zwierzęta łąkowe - owoce - warzywa - figury - kształty.
Cyfry od 1 do 9 oraz cyfry konkrety- 15 x 15 cm :
- figury: koło, trójkąt, kwadrat
- owoce: jabłko, gruszka, banan
- zabawki: lalka, piłka, miś
Klocki ruchu - strzałki, START, STOP
Do zajęć zostaną również przygotowane na bieżąco pomoce niezbędne do realizacji określonej tematyki .- Kolorowe plastikowe kubki
EWALUACJA PROGRAMU:
Sprawozdania z realizacji programu będą na bieżąco umieszczane w formie zdjęć i krótkiego opisu przebiegu zajęć na stronie internetowej przedszkola w zakładce grupy.
KORZYŚCI Z WYKORZYSTANIA PLANSZY DO KODOWANIA: - organizacja przestrzeni do nauki poprzez zabawę;
- ćwiczenie pamięci, koncentracja, spostrzegania;
- ćwiczenie w liczeniu;
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów, myślenia logicznego;
- ćwiczenie orientacji w kierunkach;
- nauka cierpliwości, logiki i strategii działania.
ZAMIERZANE EFEKTY:
Zajęcia na PLANSZY DO KODOWANIA:
- wspomogą rozwój mowy dzieci;
- wspierać mają dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia, czyli przewidywanie skutków czynności manipulacyjnych, klasyfikowanie obiektów, formułowanie uogólnień typu to do tego pasuje itp.;
- wspierać mają wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci, czyli w dużej mierze ruch;
- wspomagają rozwój intelektualny dzieci wraz z edukacją matematyczną;
- ukształtują początki gotowości do nauki czytania i pisania.
TEMATYKA ZAJĘĆ:
Tematyka zajęć programu została w dużej mierze skorelowana z obchodami świąt nietypowych i realizowana będzie w poszczególnych miesiącach ich występowania, i tak:
- październik: Dzień Kundelka (25);
- listopad: Dzień Pluszowego Misia (25)
- grudzień: Dzień Świętego Mikołaja (06);
- styczeń: Dzień Śniegu (17),
- luty: Dzień Pizzy (9),
- marzec: Dzień Kobiet (08),
- kwiecień: Dzień Tęczy (3),
- maj: Dzień Strażaka (04),
- czerwiec: Dzień Dziecka (15)
Pozostałe zajęcia skorelowane zostały z tematyką poruszaną w danych miesiącach. Tematy występujące w poszczególnych miesiącach:
- październik: Kolorkowo, Owocowo;
- listopad: Jesienne liście;
- grudzień: Mikołajki, Świąteczny czas;
- styczeń: Bałwankowa rodzina, Nasi dziadkowie;
- marzec: Marcowa pogoda,
- kwiecień: Wielkanocne jajeczka;
- czerwiec: Nasze zabawki
TOK ZAJĘĆ:
Zajęcia z kodowania rozpoczną się w październiku 2022r. a zakończą w czerwcu 2023 r.
Grupa dzieci 3-6 lat, proponowane zabawy trwać będą do 30 min. i przebiegać wg podobnego toku:
- 1. Wstęp zajęć obejmujący przedstawienie piosenki, wierszyka lub krótkiego opowiadania dotyczącego zagadnienia; omówienie tematu.
- Zajęcie właściwie z użyciem PLANSZY DO KODOWANIA lub innej pomocy dydaktycznej.
- 3. Zabawa ruchowa powiązana z omawianym zagadnieniem.
Zajęcia odbywać się będą raz w miesiącu wg poniższego harmonogramu: