Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

42-202 Częstochowa ul. Gilowa 23

tel. 34 361 60 92

 

E-mail: mp44@edukacja.czestochowa.pl

"Kodowanie czyli matematyka na dywanie"

Kodowanie czyli matematyka na dywanie

Matematyka dla dziecka przedszkolnego może być ciekawa, łatwa i postrzegana jako zabawa. Najważniejszy jest jednak sposób, w jaki zostanie to zrobione. Metody podające nie sprawdzają się dla dzieci w tym wieku, na tym etapie edukacji najważniejsze jest doświadczanie. Dziecko uczy się w toku działania na przedmiotach
rzeczywistych, lub ich symbolicznych odpowiednikach. Ważne jest również wtopienie aktywności umysłowej dziecka, w jego aktywność fizyczną. W ten sposób rozwija się myślenie, tworzą się pojęcia i dziecko nabywa nowe umiejętności, lub doskonali i utrwala, już nabyte. Założeniem niniejszego programu jest rozwijanie u dzieci przede wszystkim umiejętności logicznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. W czasie zajęcia maluch rozwijał będzie
podstawowe funkcje poznawcze: pamięć, koncentrację uwagi analizę i syntezę wzrokową oraz koordynację ruchową.

Podstawowa pomoc dydaktyczna w formie PLANSZY DO KODOWANIA pozwoli nauczycielowi, w taki sposób skonstruować zajęcia, aby stroną aktywną było dziecko, które poprzez manipulowanie przedmiotami nabiera doświadczeń, tak ważnych w procesach poznawczych. Dodatkowo zajęciom towarzyszyć będzie spora dawka ruchu i częste zmiany aktywności.
Plansza posłuży również dzieciom do tworzenia pierwszych gier planszowych ( z warunkami lub bez) w których zadaniem stanie się dotarcie do mety. W treści wprowadzające podstawy kodowania można bardzo łatwo wpleść zajęcia z zakresu każdej edukacji, połączyć z matematyką, edukacją językową, edukacją artystyczną,
gimnastyką. Nie musimy ich wydzielać, traktować jako odrębnych zajęć, świetnie bowiem korelują z innymi treściami edukacyjnymi, są też „przezroczyste tematycznie”, więc niezależnie od realizowanych zagadnień czy tematyki tygodnia będą współgrały na zajęciach.
Kodując, można realizować podstawę programową wychowania przedszkolnego i dodatkowo wzbogacać ją o treści, które nie są w niej zawarte.

CELE:

- rozwój spostrzegawczości, wyobraźni, kojarzenia i logicznego myślenia
- rozwój manualny oraz wzrokowo - ruchowy zwłaszcza motoryka mała
- kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji miękkich  (współpraca w parach, w grupie)
- trening pamięci
- odczuwanie radości i zadowolenia z pokonywania trudności;

- nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności.
- odczytywanie, rozumienie symboli i znaków;

POMOCE DYDAKTYCZNE:

Do zajęć z zakresu kodowania , będą wykorzystywane pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji działań w tym zakresie tj.:


  • PLANSZA DO KODOWANIA na jednej stronie znajdują się na niej pola, które składają się z 9 x 9 kwadratów o wielkości 15 cm na 15 cm, druga strona – 10 x 10 kwadratów o tej samej wielkości.
    · Obrazki – ilustracje tematyczne 15x15cm- 81 szt., każda ilustracja w 9 kolorach ramek: - zwierzęta: mysz, pies, kot - rośliny: kwiat, drzewo, marchewka - pojazdy: auto, samolot, żaglówka, figury geometryczne, kolory.

  • Obrazki – ilustracje tematyczne 15x15cm- 81 szt., każda tematyka obrazków w 9 kolorach ramek: - zabawki - zwierzęta domowe - zwierzęta leśne - zwierzęta hodowlane - zwierzęta łąkowe - owoce - warzywa - figury - kształty.

  • Cyfry od 1 do 9 oraz cyfry konkrety- 15 x 15 cm :

 - figury: koło, trójkąt, kwadrat

- owoce: jabłko, gruszka, banan

- zabawki: lalka, piłka, miś


  • Klocki ruchu - strzałki, START, STOP
    Do zajęć zostaną również przygotowane na bieżąco pomoce niezbędne do realizacji określonej tematyki .
  • Kolorowe plastikowe kubki

EWALUACJA PROGRAMU:

Sprawozdania z realizacji programu będą na bieżąco umieszczane w formie zdjęć i krótkiego opisu przebiegu zajęć na stronie internetowej przedszkola w zakładce grupy.

KORZYŚCI Z WYKORZYSTANIA PLANSZY DO KODOWANIA: - organizacja przestrzeni do nauki poprzez zabawę;

- ćwiczenie pamięci, koncentracja, spostrzegania;

- ćwiczenie w liczeniu;

- rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów, myślenia logicznego;

- ćwiczenie orientacji w kierunkach;

- nauka cierpliwości, logiki i strategii działania.

ZAMIERZANE EFEKTY:

Zajęcia na PLANSZY DO KODOWANIA:

- wspomogą rozwój mowy dzieci;

- wspierać mają dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia, czyli przewidywanie skutków czynności manipulacyjnych, klasyfikowanie obiektów, formułowanie uogólnień typu to do tego pasuje itp.;

 - wspierać mają wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci, czyli w dużej mierze ruch;

- wspomagają rozwój intelektualny dzieci wraz z edukacją matematyczną;

- ukształtują początki gotowości do nauki czytania i pisania.


TEMATYKA ZAJĘĆ:

Tematyka zajęć programu została w dużej mierze skorelowana z obchodami świąt nietypowych i realizowana będzie w poszczególnych miesiącach ich występowania, i tak:

 - październik: Dzień Kundelka (25);

- listopad: Dzień Pluszowego Misia (25)

- grudzień: Dzień Świętego Mikołaja (06);

- styczeń: Dzień Śniegu (17),

- luty: Dzień Pizzy (9),

- marzec: Dzień Kobiet (08),

- kwiecień: Dzień Tęczy (3),

- maj: Dzień Strażaka (04),

- czerwiec: Dzień Dziecka (15)


Pozostałe zajęcia skorelowane zostały z tematyką poruszaną w danych miesiącach. Tematy występujące w poszczególnych miesiącach:

- październik: Kolorkowo, Owocowo;

- listopad: Jesienne liście;

- grudzień: Mikołajki, Świąteczny czas;

- styczeń: Bałwankowa rodzina, Nasi dziadkowie;

- marzec: Marcowa pogoda,

 - kwiecień: Wielkanocne jajeczka;

- czerwiec: Nasze zabawki

TOK ZAJĘĆ:

Zajęcia z kodowania rozpoczną się w październiku 2022r.  a zakończą w czerwcu 2023 r.
Grupa dzieci 3-6 lat, proponowane zabawy trwać będą do 30 min. i przebiegać wg podobnego toku:

  1. 1. Wstęp zajęć obejmujący przedstawienie piosenki, wierszyka lub krótkiego opowiadania dotyczącego zagadnienia; omówienie tematu.
  2. Zajęcie właściwie z użyciem PLANSZY DO KODOWANIA lub innej pomocy dydaktycznej.
  3. 3. Zabawa ruchowa powiązana z omawianym zagadnieniem.

Zajęcia odbywać się będą raz w miesiącu wg poniższego harmonogramu: