Biedronki
GRUPA II
PRZEDSIĘWZIĘCIE PEDAGOGICZNE
"Każdy taniec jest odkryciem nas samych" - Martha Graham
Nazwa placówki: Miejskie Przedszkole nr 44 w Częstochowie, ul. Gilowa 23
Opracowała: mgr Alicja Kołaczkowska
WSTĘP:
“Jeśli chcesz ulżyć swojemu sercu, zatańcz!” -
Grek Zorba
Taniec jest jedną z podstawowych form wyzwalania emocji przez dzieci od najmłodszych. Dzięki niemu w prosty sposób dzieci mogą wyrazić swoje uczucia, emocje, radość, gniew oraz smutek. Dzieci w wieku przedszkolnym chętnie biorą udział w zajęciach ruchowych. Dzięki tym zajęciom nie tylko pozwolimy dzieciom na ekspresje swoich emocji ale także zadbamy o ich rozwój fizyczny. W poniższym programie edukacji taneczno – ruchowej zostały uwzględnione możliwości i zdolności dzieci. Dzieki innowacji u dzieci będą kształcone umiejętności takie jak: koordynacja ruchowa, pamięć - poprzez naśladowanie układów tanecznych, poczucie rytmu, prawidłowa postawa ciała, elastyczność ruchu dzieci.
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Założeniem programu jest obcowanie dzieci z tańcem i muzyką .Poprzez wprowadzenie innowacji nauczyciele chcą zachęcić dzieci do wyrażania siebie poprzez taniec, który wyrabia w nich poczucie rytmu, słuchu, poprawia motorykę ciała. Taniec daje również możliwość przeżycia przyjemności i radości ze wspólnej zabawy. Program obejmuje zabawy o charakterze integracyjnym oraz naukę tańca nowoczesnego. Program został dostosowany do możliwości dzieci w wieku przedszkolnym. Uczestnikami programu będą dzieci 4, 5 letnie.
Innowacja realizowana będzie w Miejskim Przrdszkolu nr 44 w Częstochowie. Planowany termin realizacji innowacji. Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu po 0,5 godziny poza zajęciami obowiązkowymi.
CELE PROGRAMU
1. Cele ogólne
Poznawanie świat poprzez alternatywną formę ruchową jaką jest taniec rozumiany jako sztuka, kultura i sport.
Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką
Nabywanie przez dzieci umiejętności improwizacji
Rozwijanie motoryki, koordynacji ruchowo - słuchowej
2. Cele szczegółowe
Wychowanie i kształtowanie postaw i nawyków dzieci takich jak odpowiedzialności za siebie i innych,
panowanie nad emocjami,
przełamywanie własnej nieśmiałości, poczucie własnej wartości bez konieczności rywalizacji
Wyzwalanie radości z uczestniczenia w zajęciach tanecznych.
Podnoszenie sprawności ruchowej
Budowanie pewności siebie u dzieci
Kształtowanie pozytywnych doznań muzycznych
Kształtowanie aktywności ruchowej z wyeksponowaniem inwencji twórczej.
Nabywanie umiejętności odtworzenia podstawowych kroków i figur tanecznych
Kształtowanie koordynacji ruchowej, poczucia rytmu, harmonii ruchu
METODY PRACY I FORMY ZAJĘĆ
1. Metody:
oglądowe (pokaz, obserwacja),
słowne (objaśnienie, instrukcje),
praktycznego działania,
syntetyczna (nauczanie całego ruchu),
analityczna (rozbicie ćwiczenia na fragmenty),
2. Formy
Grupowa i indywi
Rozmowa, dyskusja.
Taniec, ruch
ZAKRES TREŚCI EDUKACYJNE
Ćwiczenia muzyczno – ruchowe uwrażliwiające na dynamikę, rytm, tempo i nastrój muzyczny.
Improwizacja na zadany temat do muzyki
Omówienie i ustaleniezasad bezpieczeństwa na zajęciach tanecznych.
Taniec nowoczesny : poznanie podstawowych kroków: new style, jazz, hip-hop, street jazz, modern jazz. Tworzenie układów tanecznych i choreograficznych.
Obszary z podstawy programowej:
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci:
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na swoje możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;
PRZEWIDYWANE EFEKTY I OSIĄGNIĘCIA UCZESTNIKÓW INNOWACJI.
Po zakończonej innowacji dziecko:
ma zamiłowanie do tańca oraz muzyki
potrafi działać zespołowo
posiada wykształconą koordynację ruchowo - słuchową
bierze czynny udział w imprezach środowiskowych,
osiąga zadowolenie z uczestnictwa w zajęciach w grupie poprzez satysfakcję z efektów wspólnej pracy,
nabywa umiejętności szybkiej orientacji oraz uwagi,
posiada własną wrażliwość estetyczną.
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja końcowa programu przeprowadzona zostanie poprzez:
obserwację uczestników zajęć i ich postępów,
występy muzyczne dzieci w czasie uroczystości przedszkolnych,
rozmowy z dziećmi na temat prowadzonych zajęć
GRUPA I
PRZEDSIĘWZIĘCIE EDUKACYJNE
"Kodowanie"
Prowadząca: Monika Janecka
Wstęp
Zajęcia z kodowania najczęściej mylnie kojarzą się z używaniem komputera czy tabletu, a to nauka podstawowych czynności życia codziennego. Zajęcia w przedszkolu wykorzystują wszelkie formy zabawy i ruchu czy różnorodne przybory, takie jak klocki, maty do kodowania, kolorowe kubeczki jednorazowe albo elementy z bezpośredniego otoczenia, aby uatrakcyjnić zajęcia. Dziecko działające w ruchu angażuje obie półkule mózgowe, lepiej kojarzy i zapamiętuje, a tym samym sprawniej radzi sobie ze znalezieniem właściwego rozwiązania zadana. Nauka kodowania jest do tego świetną okazją. Zajęcia prowadzone są w atrakcyjny dla najmłodszych sposób, czyli poprzez zabawę.
Cele ogólne:
Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, wnioskowania
Kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji
Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania
Ustalanie położenia przedmiotów
Doskonalenie umiejętności współdziałania w parach, w zespołach
Kształtowanie funkcji ruchu zintegrowanego z muzyką
Kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji miękkich
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
Cele szczegółowe (dziecko):
posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
dodaje i odejmuje w zakresie dostępnym dziecku
dopasowuje działanie do wyniku
wskazuje liczbę elementów i kojarzy z zapisem graficznym – cyfrą
odzwierciedla sekwencje ruchowe do muzyki
układa ciągi liczbowe
uczestniczy w grach i rozgrywkach z kolegami
odczytuje zakodowane informacje
potrafi ułożyć obrazki kierując się podanymi wskazówkami
Umiejętności wykraczające poza podstawę programową. Dziecko:
układa przedmioty wg instrukcji na płaszczyźnie i w przestrzeni
segreguje obiekty na podstawie cech zakodowanych
Cele dla dziecka:
Dowiem się jak zgodnie grać, będę sprawniej liczył, utrwalę pamięć, spostrzegawczość.
Formy pracy:
praca w parach, indywidualna, zespołowa
Metody pracy:
czynna, aktywizująca, słowna, oglądowa, edukacja przez ruch elementy kodowania wg Mistrzów Kodowania Junior
Pomoce dydaktyczne:
Litery przyklejone do kolorowych kubeczków, maty o wymiarach 5 x 5, 7×7 kratek, białe kartki A4, nagranie CD „Czy znasz magiczną liczbę 7”, plastikowe kolorowe kubki, kwadraty z kolorowego papieru, kostka do gry, działania na dodawanie i odejmowanie, plansze do gier, mata do kodowania, materiał pomocniczy.