Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

Miejskie Przedszkole nr 44 im. Janusza Korczaka w Częstochowie

42-202 Częstochowa ul. Gilowa 23

tel. 34 361 60 92

 

E-mail: mp44@edukacja.czestochowa.pl

Biedronki

GRUPA II

 

PRZEDSIĘWZIĘCIE PEDAGOGICZNE

 

"Każdy taniec jest odkryciem nas samych" - Martha Graham

 

Nazwa placówki: Miejskie Przedszkole nr 44 w Częstochowie, ul. Gilowa 23

 

Opracowała: mgr Alicja Kołaczkowska

 

 WSTĘP:

 

“Jeśli chcesz ulżyć swojemu sercu, zatańcz!” -

 

Grek Zorba

 

       Taniec jest jedną z podstawowych form wyzwalania emocji przez dzieci od najmłodszych. Dzięki niemu w prosty sposób dzieci mogą wyrazić swoje uczucia, emocje, radość, gniew oraz smutek. Dzieci w wieku przedszkolnym chętnie biorą udział w zajęciach ruchowych. Dzięki tym zajęciom nie tylko pozwolimy dzieciom na ekspresje swoich emocji ale także zadbamy o ich rozwój fizyczny. W poniższym programie edukacji taneczno – ruchowej zostały uwzględnione możliwości i zdolności dzieci. Dzieki innowacji u dzieci będą kształcone umiejętności takie jak: koordynacja ruchowa, pamięć - poprzez naśladowanie układów tanecznych,  poczucie rytmu, prawidłowa postawa ciała, elastyczność ruchu dzieci.

 

 OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU

 

Założeniem programu jest obcowanie dzieci z tańcem i muzyką .Poprzez wprowadzenie innowacji nauczyciele chcą zachęcić dzieci do wyrażania siebie poprzez taniec, który wyrabia w nich poczucie rytmu, słuchu, poprawia motorykę ciała. Taniec daje również możliwość przeżycia przyjemności i radości ze wspólnej zabawy. Program obejmuje zabawy o charakterze integracyjnym oraz naukę tańca nowoczesnego. Program został dostosowany do możliwości dzieci w wieku przedszkolnym. Uczestnikami programu będą dzieci 4, 5 letnie.       

 

 

Innowacja realizowana będzie w  Miejskim Przrdszkolu nr 44 w Częstochowie. Planowany termin realizacji innowacji. Zajęcia będą prowadzone raz w tygodniu po 0,5 godziny poza zajęciami obowiązkowymi.

 

   CELE PROGRAMU

 

 1. Cele ogólne

 

Poznawanie  świat  poprzez alternatywną formę ruchową jaką jest taniec rozumiany jako sztuka, kultura i sport.

Kształtowanie pozytywnej postawy wobec aktywności ruchowej, umiejętność łączenia ruchu z muzyką

Nabywanie przez dzieci umiejętności improwizacji

Rozwijanie motoryki, koordynacji ruchowo - słuchowej

     2. Cele szczegółowe

 

Wychowanie i kształtowanie postaw i nawyków dzieci takich jak odpowiedzialności za siebie i innych,

panowanie nad emocjami,                           

przełamywanie własnej nieśmiałości, poczucie własnej wartości bez konieczności rywalizacji

 Wyzwalanie radości z uczestniczenia w zajęciach tanecznych.

Podnoszenie sprawności ruchowej

Budowanie pewności siebie u dzieci

Kształtowanie pozytywnych doznań muzycznych

Kształtowanie aktywności ruchowej z wyeksponowaniem inwencji twórczej.

Nabywanie umiejętności odtworzenia podstawowych kroków i figur tanecznych

Kształtowanie koordynacji ruchowej, poczucia rytmu, harmonii ruchu

     METODY PRACY I FORMY ZAJĘĆ

 

 1. Metody:

 

oglądowe (pokaz, obserwacja),

słowne (objaśnienie, instrukcje),

praktycznego działania,

syntetyczna (nauczanie całego ruchu),

analityczna (rozbicie ćwiczenia na fragmenty),

 

2. Formy

 

 Grupowa i indywi

 Rozmowa, dyskusja.

 Taniec, ruch

 

 

    ZAKRES TREŚCI EDUKACYJNE

 

Ćwiczenia muzyczno – ruchowe uwrażliwiające na dynamikę, rytm, tempo i nastrój muzyczny.

Improwizacja na zadany temat do muzyki

Omówienie i ustaleniezasad bezpieczeństwa na zajęciach tanecznych.

Taniec nowoczesny : poznanie podstawowych kroków: new style, jazz, hip-hop, street jazz, modern jazz. Tworzenie układów tanecznych i choreograficznych.

Obszary z podstawy programowej:

 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci:

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 

 3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na swoje możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;

 

4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.

 

8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

 

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

 

 2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;

 

 PRZEWIDYWANE EFEKTY I OSIĄGNIĘCIA UCZESTNIKÓW INNOWACJI.

 

  Po zakończonej innowacji dziecko:

 

ma zamiłowanie do tańca oraz muzyki    

potrafi działać zespołowo

posiada wykształconą koordynację ruchowo - słuchową         

bierze czynny udział w imprezach środowiskowych,

 osiąga zadowolenie z uczestnictwa w zajęciach w grupie poprzez satysfakcję z efektów wspólnej pracy,

nabywa umiejętności szybkiej orientacji oraz uwagi,

posiada własną wrażliwość estetyczną.

EWALUACJA PROGRAMU

 

Ewaluacja końcowa programu przeprowadzona zostanie poprzez:

 

obserwację uczestników zajęć i ich postępów,

występy muzyczne dzieci w czasie uroczystości przedszkolnych,

rozmowy z dziećmi na temat prowadzonych zajęć

 

 

GRUPA I

 

 PRZEDSIĘWZIĘCIE EDUKACYJNE

 

"Kodowanie"

 

 Prowadząca: Monika Janecka

 

  Wstęp

 Zajęcia z kodowania najczęściej mylnie kojarzą się z używaniem komputera czy tabletu, a to nauka podstawowych czynności życia codziennego. Zajęcia w przedszkolu wykorzystują wszelkie formy zabawy i ruchu czy różnorodne przybory, takie jak klocki, maty do kodowania, kolorowe kubeczki jednorazowe albo elementy z bezpośredniego otoczenia, aby uatrakcyjnić zajęcia. Dziecko działające w ruchu angażuje obie półkule mózgowe, lepiej kojarzy i zapamiętuje, a tym samym sprawniej radzi sobie ze znalezieniem właściwego rozwiązania zadana. Nauka kodowania jest do tego świetną okazją. Zajęcia prowadzone są w atrakcyjny dla najmłodszych sposób, czyli poprzez zabawę.

 

 Cele ogólne:

 

 Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, wnioskowania

Kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji

Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania

Ustalanie położenia przedmiotów

Doskonalenie umiejętności współdziałania w parach, w zespołach

Kształtowanie funkcji ruchu zintegrowanego z muzyką

Kształtowanie umiejętności społecznych i kompetencji miękkich

Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

 

 

Cele szczegółowe (dziecko):

 

 posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi

dodaje i odejmuje w zakresie dostępnym dziecku

dopasowuje działanie do wyniku

wskazuje liczbę elementów i kojarzy z zapisem graficznym – cyfrą

odzwierciedla sekwencje ruchowe do muzyki

układa ciągi liczbowe

uczestniczy w grach i rozgrywkach z kolegami

odczytuje zakodowane informacje

potrafi ułożyć obrazki kierując się podanymi wskazówkami

 

 Umiejętności wykraczające poza podstawę programową. Dziecko:

 

 układa przedmioty wg instrukcji na płaszczyźnie i w przestrzeni

segreguje obiekty na podstawie cech zakodowanych

 

 Cele dla dziecka:

 Dowiem się jak zgodnie grać, będę sprawniej liczył, utrwalę pamięć, spostrzegawczość.

 Formy pracy:

 

 praca w parach, indywidualna, zespołowa

 

 Metody pracy:

 czynna, aktywizująca, słowna, oglądowa, edukacja przez ruch elementy kodowania wg Mistrzów Kodowania Junior

 

 

 

Pomoce dydaktyczne:

 

 Litery przyklejone do kolorowych kubeczków, maty o wymiarach 5 x 5, 7×7 kratek, białe kartki A4, nagranie CD „Czy znasz magiczną liczbę 7”, plastikowe kolorowe kubki, kwadraty z kolorowego papieru, kostka do gry, działania na dodawanie i odejmowanie, plansze do gier, mata do kodowania, materiał pomocniczy.